قطعات پمپ و انژکتور تراکتور ام‌اس‌ای | MSA PUMP

انواع تراکتور و کاربرد آنها در صنایع مختلف

Tuesday، ۴ Ordibehesht ۱۴۰۳

9 نوع تراکتور و کاربرد آنها در صنایع مختلف

تراکتور٬ وسیله نقلیه ای با چرخ های عقب بزرگ است که برای بلند کردن، کشیدن و هل دادن بارهای سنگین طراحی شده است. نام خود را نیز از این ساختار گرفته است که برای ارائه کشش بالا در سرعت کم طراحی شده است. از ویژگی های اصلی آن می توان به چهار چرخ محرک، فرمان برقی و موتور دیزل اشاره کرد.

تراکتورها که اغلب تنها به عنوان تجهیزات کشاورزی در نظر گرفته می شوند، می توانند بسیار بیشتر از کارهای کشاورزی انجام دهند. در واقع، ممکن است تعجب کنید که چه تعداد از انواع مختلف تراکتور نه تنها به عنوان ماشین آلات کشاورزی، بلکه برای کارهای بزرگ صنعتی و مشاغل تخصصی و همچنین برای پروژه های خاکبرداری وسیع و پروژه های مسکونی کوچک استفاده می شود. تمامی این تراکتورها دارای ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی هستند.

در این مقاله، ما به 9 نوع اصلی تراکتور، کاربرد آنها و نحوه انتخاب تراکتور مناسب برای نیازهای خود می پردازیم.

1. تراکتورهای صنعتی

تراکتورهای صنعتی که به آنها کشنده نیز گفته می شود، تراکتورهایی هستند که برای استفاده در کاربردهای صنعتی مانند سایت های ساختمانی طراحی شده اند. آنها از یک میله کششی برای اتصال وسایلی مانند بوم جرثقیل استفاده می کنند، برخلاف اتصال سه نقطه ای که در تراکتورهای کشاورزی استفاده می شود. آنها همچنین دارای چهار چرخ متحرک هستند که آنها را برای استفاده در خارج از جاده مناسب می کند. آنها بیشتر برای عملکردهای کششی، کشیدن بارهای سنگین مانند کنده ها یا سایر مواد طراحی شده اند.

تراکتورهای صنعتی در مقایسه با تراکتورهای کشاورزی تجهیزات سنگینی هستند، اگرچه در انواع اسب بخار موجود هستند.

کاربردهای اولیه تراکتورهای صنعتی عبارتند از:

· یدک‌کشی سنگین‌ترین بارها: تراکتورهای صنعتی برای جابه‌جایی بارهای سنگین از مواد، مانند کنده‌ها، در محل ساخت‌وساز یا کمک به شما٬ در انجام وظایف پاک‌سازی زمین مجهز هستند.

· بالابری با ظرفیت بالا: علاوه بر قدرت فوق العاده، بازوهای متحرک و ملحقات آنها باعث می شود تراکتورهای صنعتی در پروژه های بالابری بسیار موثر باشند.

· کارهای صنعتی و ساختمانی: تراکتورهای صنعتی می توانند از حمل و نقل مواد گرفته تا تخریب آوار، وظایف مختلفی را در یک سایت ساختمانی انجام دهند.

2. تراکتورهای کشت ردیفی

تراکتورهای کشت ردیفی مانند وسایل نقلیه هیبریدی هستند - آنها عملکرد تراکتورهای کشاورزی و کولتیواتورها را مانند پنجه های چرخشی در یک ماشین ترکیب می کنند. آنها برای بسیاری از کارهای کشاورزی، مانند شخم زدن، تسطیح، چنگ زدن، چمن زنی، کنترل علف های هرز و کشیدن بذر استفاده می شوند. همچنین می‌توان آن‌ها را با اتصالاتی مانند کوبنده‌ها، پمپ‌های آب، سمپاش‌ها و بالابرهای سنگین برای افزایش ظرفیت کشش، که همگی توسط پرتاب برق (PTO) پشتیبانی می‌شوند، نصب کرد.

این تراکتورها عموماً به راحتی کار می کنند، با فرمان آسان و توانایی های عالی در فاصله ردیفی.

کاربردهای اولیه تراکتورهای کشت ردیفی عبارتند از:

· کشت محصولات ردیفی: تراکتورهای کشت ردیفی می توانند بسیاری از عملکردهای کشت محصولات از بذر، آبیاری و کنترل علف های هرز را انجام دهند.

· شخم زدن: از این تراکتورها می توان برای شخم زدن مزارع یا پاکسازی زمین از چیزهایی مانند برف استفاده کرد.

· حمل و بکسل: بارهای سنگین مانند تجهیزات مزرعه، محصولات کشاورزی و سایر موادی که ممکن است برای حمل و نقل نیاز داشته باشید را می کشند.

3. تراکتور باغ

تراکتورهای باغی نوع خاصی از تراکتور هستند. همانطور که از نام آن پیداست، آنها منحصراً برای استفاده در باغات طراحی شده اند. آنها بلند، باریک و بدون پوشش هستند و به راننده این امکان را می دهند که در میان ردیف درختان یک باغ حرکت کند و حتی در حالی که در تراکتور نشسته است، میوه بچیند. لاستیک‌های آن‌ها همچنین برای باغ‌ها مجهز شده‌اند، با آج‌های بادوام‌تر برای جلوگیری از سوراخ شدن خار یا سایر بقایای میوه‌ها و گل‌ها.

علاوه بر طراحی ویژه آنها برای کاربردهای باغ، آنها همچنان عملکرد اولیه مشابهی با سایر تراکتورها دارند، با قابلیت هل دادن و کشیدن و همچنین عملکردهای تراکتورهای مزرعه مانند شخم زدن و کاشت.

کاربردهای اولیه تراکتورهای باغی عبارتند از:

· ماشین‌های هل و کشش یا تریلرها: اگرچه آنها به اندازه سایر تراکتورها سنگین نیستند، تراکتورهای باغی هنوز برای حمل تجهیزات کشاورزی مجهز هستند.

· شخم زدن مزارع یا زمین های کشاورزی: آنها در شخم زدن به ویژه در مناطق باریک اطراف درختان مفید هستند.

· کاشت بذر: از این تراکتورها در انواع کارهای باغداری از جمله کاشت بذر، مراقبت از گیاهان و برداشت میوه ها استفاده می شود.

· دیس کشی یا خاک ورزی: از این تراکتورها می توان برای دیسک (کشت) خاک برای کاشت، آماده سازی باغات برای رشد درختان استفاده کرد.

4. تراکتورهای فشرده

تراکتورهای فشرده تراکتورهای کوچک کشاورزی هستند که برای صاحبان خانه یا مزارع کوچک طراحی شده اند. اندازه جمع و جور آن‌ها باعث می‌شود برای زمین‌های کوچک مناسب‌تر باشند و در فضاهای کوچک و باریک راحت‌تر مانور دهند.

به طور کلی، آنها مجهز به یک PTO 540 دور در دقیقه برای اتصال برق هستند. مانند سایر تراکتورهای مزرعه ای، تراکتورهای جمع و جور از اتصال سه نقطه ای استفاده می کنند که با توجه به اندازه آنها در دسته 1 قرار می گیرد. دسته بندی ها در تراکتورهای کشاورزی به ظرفیت اسب بخار اتصال سه نقطه ای آنها اشاره دارد. این بدان معناست که یک تراکتور رده 1، مانند تراکتور جمع و جور، کمتر از 50 اسب بخار قدرت دارد و از نسخه‌های سبک‌تر از لوازم جانبی مانند تیغه‌ها، خراش‌ها و تیلرها استفاده می‌کند.

کاربردهای اولیه تراکتورهای فشرده عبارتند از:

· محوطه سازی: تراکتورهای فشرده برای انجام کارهای محوطه سازی، مانند چمن زنی و خاک ورزی، حتی در زمین های ناهموار طراحی شده اند.

· برف زدایی: آنها همچنین در پاکسازی زمین استفاده می شوند و به حذف برف از زمین شما کمک می کنند.

· کشش و کشش: این تراکتورها برای حمل مواد یا سایر تجهیزات درگیر در پروژه های کوچک زمینی مجهز هستند.

5. تراکتورهای ساب فشرده

تراکتورهای ساب کامپکت تراکتورهای فشرده در بسته بندی کوچکتر هستند. آنها بسیاری از عملکردهای مشابه تراکتورهای فشرده را انجام می دهند، اما با چارچوب کوچکتر و با هزینه مقرون به صرفه تر. آسان برای مانور، آنها برای اولین بار صاحبان تراکتور با مزارع کوچک یا زمین های زیر زمینی مناسب هستند.

کاربردهای اولیه تراکتورهای ساب کامپکت عبارتند از:

· کشاورزی سرگرمی: قاب سبک وزن و سهولت استفاده آنها را برای کشاورزان یا صاحبان خانه هایی که برای اولین بار در پروژه های محوطه سازی انجام می دهند ایده آل است.

· چمن زنی مناطق کوچک: اندازه های کوچک تراکتورهای کوچک باعث می شود تا برای پیمایش و مراقبت از مناطق کوچک زمین مجهز باشند.

· بکسل و باربری کوچکتر: اگرچه به اندازه تراکتورهای سنگین قدرتمند نیستند، این تراکتورها هنوز هم می توانند بارهای قابل توجهی را بکشند.

6. تراکتورهای کاربردی

تراکتورهای کاربردی وسایل نقلیه عمومی با کاربردهای متعدد هستند. آن‌ها از انواع وظایف کشاورزی و فعالیت‌های محوطه‌سازی، مانند چمن‌زنی، حفر سنگر، و حمل انبوه خاک یا سنگ‌ریزه پشتیبانی می‌کنند و از چندین اتصال برقی مانند گاوآهن و پنجه پشتیبانی می‌کنند. به طور کلی، تراکتورهای کاربردی در محدوده 40 تا 100 اسب بخار قرار می گیرند. اگرچه این وسایل نقلیه قدرتمند و همه کاره هستند، اما جمع و جور هستند و مانور دادن آنها را آسان می کند.

کاربردهای اولیه تراکتورهای صنعتی عبارتند از:

· مشاغل سنگین: تطبیق پذیری ابزار به آنها اجازه می دهد تا هم وظایف ظریف تر و هم کارهای سنگین مانند حمل تجهیزات سنگین، دام و سایر مواد را انجام دهند.

· حمل و نقل دام: از تراکتورهای شهری می توان برای تحویل ایمن دام مانند گاو به منطقه دیگری از مزرعه یا مکان دیگری مانند کارخانه فرآوری استفاده کرد.

· کار مزرعه کشاورزی: آنها در بسیاری از کارهای کشاورزی مانند چمن زنی، شخم زدن و خاک ورزی مفید هستند.

7. تراکتور باغ

تراکتورهای باغی یا تراکتورهای چمنی، تراکتورهایی هستند که برای استفاده توسط صاحبان خانه در چمن یا باغ خود طراحی شده اند. آنها کوچک و کم قدرت هستند و معمولاً بین 1 تا 10 اسب بخار قدرت دارند که مقدار مناسبی برای کارهایی است که صاحب خانه ممکن است به انجام آنها نیاز داشته باشد. لاستیک‌های آن‌ها شبیه به اسکوتر است، اگرچه آج‌های بسیار ضخیم‌تری برای کشش و دوام بهتر دارند. آنها برای کارهایی مانند بریدن چمن و ایجاد تخت گل جدید برای کاشت استفاده می شوند.

کاربردهای اولیه تراکتورهای باغی عبارتند از:

· چمن زنی: عملکرد اصلی تراکتورهای باغی این است که به خوبی برای چمن زنی مجهز هستند و به صاحب خانه اجازه می دهند ماشین چمن زنی را از حالت نشسته هدایت کنند.

· برف روبی: می توان از آنها برای شخم زدن و حذف برف در یک منطقه کوچک مانند حیاط خانه استفاده کرد.

· جابجایی زباله های محوطه: آنها به اندازه کافی قدرتمند هستند که زباله های محوطه را از فعالیت های محوطه سازی پاکسازی و حمل کنند.

· محوطه سازی: آنها را می توان در چندین کار محوطه سازی مانند پاکسازی زمین و ایجاد تخت گل جدید استفاده کرد.

8. تراکتورهای تخصصی

تراکتورهای تخصصی تراکتورهایی هستند که برای عملیات منحصر به فرد طراحی شده اند. این نوع تراکتور انواع مختلفی از تراکتورهای واقعی را در بر می گیرد که هر کدام برای کاربردهای متفاوتی ساخته شده اند. تراکتورهای تخصصی با ابعاد چالش برانگیز و محیط های دشوار در ذهن طراحی می شوند و به آنها اجازه می دهد تا عملکردهای خارج از تراکتور معمولی را انجام دهند یا عملکردهای تراکتور را در منطقه ای انجام دهند که یک تراکتور معمولی نمی تواند کار کند، مانند گوشه های تنگ یا زمین های ناهموار.

برخی از انواع تراکتورهای تخصصی عبارتند از:

1. تراکتورهای باریک: تراکتورهای باریک برای چرخش و چرخش در فضاهای مخصوصاً تنگ طراحی شده اند که امکان جابجایی و سرویس دهی در مناطق بسیار باریک زمین را فراهم می کند.

2. تراکتورهای خزنده: خزنده نوعی تراکتور پیست است. به جای چرخ، تراکتورهای خزنده دارای تسمه های غلتکی پیوسته یا مسیرهایی هستند که آنها را به حرکت در می آورد و به اندازه کافی برای کار در شرایط سخت زمین پایدار است.

3. تراکتورهای کم پروفیل: تراکتورهای کم پروفیل تراکتورهایی با طرح های فاصله کم از سطح زمین هستند. در حالی که تراکتورهای باریک معمولاً از نظر عرض کوچکتر هستند، تراکتورهای کم ارتفاع از نظر ارتفاع کوچکتر هستند و به آنها اجازه می دهد در فضاهای صعب العبور کار کنند.

کاربردهای اولیه تراکتورهای تخصصی عبارتند از:

· عملیات باریک بین ردیف‌ها و درختان: طراحی تراکتورهای باریک به آن‌ها اجازه می‌دهد تا راحت‌تر بین ردیف‌های محصولات و درختان قرار بگیرند و در پیچ و تاب‌های طبیعی الگوهای رشد حرکت کنند.

· کار بر روی سطوح شیب دار: مسیرهای تثبیت کننده تراکتورهای خزنده به آنها اجازه می دهد تا با خیال راحت در سطوح شیب دار و زمین ناهموار عمل کنند.

· مشاغل در مناطق صعب العبور: چه منطقه کار دارای فاصله کم باشد، چه بسیار باریک باشد یا در زمین های کوهستانی و ناهموار، هر یک از این نوع تراکتورها برای انجام وظایف در مکان های صعب العبور طراحی شده اند.

9. تراکتورهای خاکی

تراکتورهای خاکی در بین انواع تراکتورها سنگین ترین هستند. این نوع تراکتور قدرتمند و بسیار سنگین است و برای کار در سایت های ساختمانی بهترین است. خواه برای حفر زیرزمین، تسطیح یک سطح یا کمک به ساخت سد یا معدن باشد، آنها برای جابجایی انواع زباله از جمله خاک، گل، سنگ و الوار مجهز هستند.

انواع اصلی تراکتورهای خاکی عبارتند از:

1. بیل مکانیکی: این وسایل نقلیه خاکی معمولاً برای حفاری زمین استفاده می شوند، به این معنی که برای حفاری عمیق و جابجایی تن ها خاک یا خاک مجهز هستند. طراحی آنها دارای یک سطل، بازو و مسیرهای متحرک برای حفاری و حمل زباله است.

2. بولدوزرها: این تراکتورهای خاکی مجهز به یک تیغه بزرگ و عمودی در جلو برای پاکسازی زمین هستند. بولدوزرها برای پاکسازی انواع زباله مانند خاک، برف، قلوه سنگ و سنگ استفاده می شوند.

3. بکهو لودرها: که به عنوان بازیگر عقب یا بک‌آکتور نیز شناخته می‌شوند، عملکردی مشابه بیل مکانیکی انجام می‌دهند. اگرچه آنها کوچکتر از بیل مکانیکی هستند، اما به دلیل داشتن دو ابزار کار می توانند دو کاره انجام دهند: یک تیغه در جلو و یک حفار در عقب.

کاربردهای اولیه تراکتورهای خاکی عبارتند از:

· حفر ترانشه: زمین‌برها می‌توانند زمین را به سرعت در عمق جدا کنند تا ترانشه‌ها و دیگر حفره‌ها را بیرون بیاورند.

· درجه بندی چشم انداز: تراکتورهای خاکی می توانند به راحتی سطح را درجه بندی و صاف کنند تا برای کار آماده شود.

· استخراج معادن و حفاری: تراکتورهای خاکبرداری به ویژه بیل مکانیکی توانایی حفاری عمیق و جابجایی مقادیر سنگین خاک را دارند که امکان حفاری معادن و آماده سازی محل برای حفاری را فراهم می کند.

· مشاغل زیرزمینی و زیر آب: از خاکبرهای دوزیست می توان برای حفاری در داخل و زیر بدنه های آبی مانند باتلاق ها استفاده کرد و همچنین می توان از آنها در کابل کشی زیردریایی یا خط لوله گذاری استفاده کرد.

· جابجایی و حمل خاک و زباله: با ظرفیت باربری بالا، زمین‌برها می‌توانند به راحتی زمین را از حفره‌هایی که ایجاد کرده‌اند جابجا کنند یا در پاک‌سازی زباله‌ها از زمین استفاده شوند.

· پاکسازی محل کار: ظرفیت تحمل بار و اسب بخار باورنکردنی آنها باعث می شود تا در پاکسازی زباله ها کارآمد باشند.

· تخریب: تراکتورهای زمین‌بر، به‌ویژه بیل‌های مکانیکی، به اندازه‌ای قدرتمند هستند که بتوانند برخی سازه‌ها مانند دال‌ها، پایه‌های بتنی و دیگر زباله‌ها را تخریب کنند.

نحوه انتخاب تراکتور مناسب

با وجود انواع مختلفی از تراکتورها برای انتخاب، تعیین اینکه کدام یک به بهترین وجه نیاز شما را برآورده می کند، می تواند دشوار باشد. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در جستجوی تراکتور مناسب در نظر بگیرید.

چه شغلی باید انجام دهید؟ هر شغلی نیازهای متفاوتی دارد. اگر در یک سایت ساختمانی کار می کنید و نیاز به جابجایی بارهای سنگین دارید، ممکن است به یک تراکتور خاکی نیاز داشته باشید. اگر شغل شما شامل کارهای کشاورزی است، بهتر است با یک تراکتور مزرعه کار کنید.

چقدر فضا دارید؟ فضاهای کوچکتر معمولاً به قدرت و اسب بخار کمتری نیاز دارند. در واقع، استفاده از تجهیزاتی که برای منطقه کاری شما بیش از حد قدرتمند هستند، ممکن است کار را سخت‌تر از آنچه باید باشد، کند. اگر با یک مزرعه کوچک یا زمین کوچک سر و کار دارید، یک تراکتور جمع و جور یا دیگر وسیله نقلیه با وزن سبک تر انتخاب بهتری است. فضاهای باریک‌تر به وسایل نقلیه باریک‌تری نیاز دارند، در حالی که یک منطقه بزرگ‌تر بسته به وظایفی که در آن انجام می‌شود، به احتمال زیاد به ماشین‌کاری ردیفی یا خاک‌بر نیاز دارد.

آیا عوامل مرتبط با آب و هوا وجود دارد، مانند خاک نرم؟ برخی از تراکتورها در زمین های خاص بهتر عمل می کنند. اگر با خاک لغزنده یا نرم سروکار دارید، یک تراکتور با وزن سبک تر موثرتر خواهد بود زیرا احتمال غرق شدن آن کمتر است.

آیا نیاز به استفاده از فایل های پیوست دارید؟ اگر چنین است، به چه نوع پیوست هایی نیاز دارید؟ در حالی که بسیاری از تراکتورها اتصالات مشابهی دارند، اما همه آنها یکسان نیستند. همچنین، برای تراکتورهای با اتصال سه نقطه، دسته بندی وسیله نقلیه بر قدرت و ظرفیت ادوات آن تأثیر می گذارد.

موادی که برای بلند کردن، بکسل کردن یا حمل و نقل نیاز دارید چقدر سنگین هستند؟

هر چه موادی که برای جابه‌جایی نیاز دارید سنگین‌تر باشد، تراکتور شما باید سنگین‌تر باشد.

امیدواریم این مقاله به جستجوی شما برای یافتن تراکتور مناسب برای شغلتان کمک کرده باشد.